TRIHLAV

FIXLUJEME REALITU OD 1997

SPRÁVY

Demo: Preserve (natívny Linux)

27.3.2024

Bratislavskí kamaráti a priateľky z Bitmap Galaxy si už na Trtihlave stihli urobiť veľké meno s výbornou plošinovkou Yestermorrow - prinajmenšom mojej skromnosti sa ľúbila dosť na to, aby som ju doparil až do konca.

Možno -- snáď -- i s malým prispením môjho hukotu (tichého, samozejme, nevtieravého, zato podmanivého!) ich nasledujúci projekt Preserve prichádza aj na natívny Linux. Uvidíme - Linuxové demo zatiaľ nasvedčuje, že áno.

Preserve je z tých oddychoviek, ktoré je lepšie si raz zahrať, než desaťkrát okukovať na youtuboch. Nenáročná kartičková puzzle o budovaní vlastnej prírodnej rezervácie; o "maľovaní" ekosystému a o symbióze rastlín, lesov a zvery. Pokiaľ vám po večeroch chýba anti-stresový vyprošťovák, Preserve je presne to demo pre vás. Nemá žiadny god-mód, netrestáte tam poddaných ani nešmácate tornáda alebo vybuchujúce sopky; nehráte ani o čas. Preserve je len o budovaní a menežovaní kariet. Na pohľad má koncept hexovej stolnej hry, lenže stolovky inej a príliž komplexnej, aby sa zmestila do krabice.

pokračovať na článok

Novinka: Slice & Dice (natívny Linux)

21.3.2024

Developer: Tann (Anglicko, VB)
Vydanie: 20.3.2024
Linux: natívny
Skóre: 3/3
Linky: Steam
Demo: Steam (Proton)

Slice & Dice je hra/hračka cielená skôr pre Steam Deck (resp. tablety), než desktopy a notebooky. Malé, jednoduché, elegantné mikro-RPG-čko na krátke pobavenie.

Hráčovi sa na začiatku kampane vygeneruje partia piatich gerojov, s ktorými sa musí presekať dvadsiatimi súbojmi - len tento raz (pre zmenu) do toho ide "old-schoolovo", vrhaním šesť-stranných kociek, nie mastením kartičiek. A keďže sú kocky jakoš šesť-stranné, postavy si na každom ťahu hádžu vždy najviac zo šiestich predvolených akcií, pochopiteľne. Akých, to závisí od "levelu" a inventára.

Po pravde, Slice & Dice (demo) sa mi ľúbi, a to dosť. Pravidlá sú jednoduché, ale prevedenie -- pokiaľ ide o game-dizajn -- výborné. Ešte aj level-upovanie (z ktorého som v RPG-čkach väčšinou akýsi rozmrzelý a nesvoj) je úplne ako z učebnice, zakaždým s "veľkou" parádou, novou grafikou, "povolaním" a s novými akciami.

Len si nie som istý, či hra naozaj stojí za osem euro. Demo pôsobilo skôr dojmom semestrálnej práce... Síce výbornej, ale stále len takej, hodnej toho jedného piva, ale pizze asi nie. Neviem, ťažko povedať. Slice & Dice má v tomto momentne na Steame 140 recenzií a 99% hodnotenie. Na Trihlave je to suverénnych 3/3.

pokračovať na článok

Novinka: Trappist (natívny Linux)

17.3.2024

Developer: Sirrah (Holandsko)
Vydanie: 1.3.2024
Linux: natívny
Skóre: 1/1
Linky: Steam, Itch

40,7 svetelných rokov od Zeme sa nachádza Trappist-1, slnečná sústava pripravená na kolonizáciu. Ľudstvo do systému prilieta na Arche, masívnom krížencovi medzihviezdnej lode s mobilným mestom. Hráčovou prvou úlohou bude preskúmať miestne planéty / mesiace a nájsť najlepšie miesto pre základňu - jednu z niekoľkých. Nepotrvá dlho a jeho malá expandujúca civilizácia naviaže kontakt s mimozemšťanmi.

pokračovať na článok

Novinka: Zoria - Age of Shattering (natívny Linux)

13.3.2024

Developer: Tiny Trinket (Rumunsko)
Vydanie: 7.3.2024
Linux: natívny
Skóre: 2/3
Demo: STEAM, GOG
Linky: Steam, GOG

Rumunsko síce nie je úplne z "nášho kúta Európy", ale ich hry si aj tak zvyknem držať v to-do liste na vyšších priečkach - predsa len s nimi máme toľko spoločnej histórie (pokiaľ viem, vždy kamarátskej), že človeku je až smutno ako sme sa s valachmi odcudzili.

Zoria: Age of Shattering je navyše príjemnou pripomienkou miestnej regionálnej (PC-čkovej) éry spred +/- 20 rokov. Už ten podnázov, sršiaci tak typickým optimizmom našich Rakúsko-Uhorských luhov: "Himel hergot z tohoto bude frenčajza ako LotR; aj keby sme predali len dvadsať kusov, veď vy hovadá ešte uvidíte!" :)

Myslené v dobrom, samozrejme! Taká je aj naša domáca kultúra, úžasná mentalita: Team má dokopy 5 euro šesťdesiat, ale koho to trápi, do svojho RPG-čka sa rozhodne narvať úplne všetko (od craftovania po base-building), a je jedno že programátori budú žiť na ponožkovom vývare; že transilvánski grafici s tristo-ročnými skúsenosťami musia namiesto čerstvej krvi sosať víno riedené kolou. Oni to nakoniec dajú - a oni to nakoniec fakt dali. Po piatich rokoch.

Zoria vyzerá úžasne. Ťahové "PC-čkové" RPG-čko (bez konzolových kompromisov), top-down perspektíva ako z prvého Zaklínača, ťažké fantasy prostredie... A s natívnym Linuxovým buildom, samozrejme.

Podľa niektorých reakcií je síce gameplay (z úvodu) trochu ťažkopádny, ale presne to nakoniec patrí k old-schoolovým PC-čkovým tradíciám.

Kto chce, na Steame je stále dostupný na stiahnutie štyri roky starý prológ (demo).

pokračovať na článok

Novinka: Bore Blasters (natívny Linux)

11.3.2024

Developer: 8BitSkull (Škótsko)
Vydanie: 8.3.2024
Linux: natívny
Skóre: 3/3
Linky: Steam

Bore Blasters je na pohľad fajn kombinácia side-scrollového vrtuľníka s "hordovačkou" a s "diggovačkou" - rozumej Boulder Dash bez boulderov. Demo (z posledného Steam Next Festu) celkom zaujalo, len čohosi mi na ňom bolo stále málo; v človeku hlodal tichý hádavý hlások, že hra pôsobí až moc prostoducho. Z každého žánru si berie trochu, ale nie dosť.

pokračovať na článok



Re-release: Star Wars: Dark Forces Remaster (Proton)

1.3.2024

Developer: LucasArts / Nightdive Studios (Oregon, USA)
Vydanie: 10.3.1995 / 28.2.2024
Linux: proton
Skóre: 3/3
Linky: Steam

Kedysi veľmi veľmi dávno, uprostred 90-tych rokov, keď dnešný fotrovci boli ešte nedoštudované decká, väčšina Slovenska hrala Doom 2. Len ja som bol divný. Ani jedného Dooma som nikdy nedohral do konca. Jeho vzdialený predchodca Wolf3D bol fajn (raz za čas, na pár minút), ale inak som PC-čkovým 3D mordovačkám -- predovšetkým tým od idSoftu -- akosi neprišiel na chuť. To skôr ten System Shock od Looking Glass. Alebo, o rok neskôr (v 1995-om) Terminator: Future Shock od Bethesdy.

A Dark Forces, samozrejme. Tiež z 95-ho.

Dark Forces bola FPS-ka, pri ktorej som nakoniec predsa prezrel a pochopil, že aj "moderná strieľačka" môže byť fajn. Dokonca viac než fajn. Môže sa do človeka zahryznúť tak, že si ju bude pamätať aj po tridsiatich rokoch.

Tento týždeň vychádza jeho re-master, tradične z dieľne Nightdive Studios, lenže... Mno, za 30euro, a je taký... dosť... autentický. "Classic" na gog-u pre porovnanie stojí šesť a na Linuxoch beží natívne.

pokračovať na článok