Selaco demo / Steam Next Fest 6.2022
2022-06-20 - orzo
Ako sa na Steame stáva tradíciou, opäť raz bez väčšej pompy prišiel a odišiel Steam Next Fest, vrhol na nás tisícovku nových demíčiek, a (chvalabohu) opäť raz z nich stojí za notisku azda nejakých tridsať-štyridsať. Inak by sa obetaví žurnalisti od roboty pomiatli - no predstavte si, pre pána Jána, že by mal smrteľný človek za týždeň prepariť a odporučiť 1000 kvalitných diem.
Z tých vyvolených ("najviac wish-listovaných") tridsiatich gamies si bežný hráč (ja napríklad) stiahne päť, tí zanietenejší možno i tucet. The Cub je napríklad exkluzívny atmosférický side-scroller hodný pozornosti; Railbound je zas chytľavé "tabletovité" puzzle ako stvorené pre Steam Deck; alebo Hard West 2 - prinajmenšom obstojná polská X-comovka z divokého západu - "obstojná" až tak, že som si ju vďaka demu tiež wishlistol. Za zmienku určite stojí aj Signalis, Nine Souls alebo Terra Invicta, ak sa nebojíte hlbšieho niche.
Všetko som to ale spomenul protónovky. Nižšiu kastu. Z toho môjho +/- pol tuctu má natívny linuxový port len jedna:
Selaco
Selaco je na prvý pohľad jedna z mnohých retro doomovín -- GZdoomovín -- akých sa každý rok vyrobí za dva pytle. Od bežných FPSiek ich poľahky rozoznáte podľa spartanskej grafiky: Všade je to samí pixel a kocka a rozplznutý sprajt, čo po vás frká iritujúce fliačiky; a samozrejme chýbať nesmú antické nuancie ako pohodené lekárničky, munícia, tajné skrýše s brneniami, či farebné pass-karty (zásadne ukryté na opačnom konci levelu ako dvere, ktoré odomykajú).
Len na tomto jednom Next Feste mohlo byť lacných GZdoomovín aspoň zo päť, jedna démonickejšia a hustopekelnejšia ako druhá.
Selaco je výnimkou z pravidla. Pixelov, lekárničiek a vybuchujúcich barelov je v ňom pravda habadej, ale sú akési pohľadnejšie a zábavnejšie - grafika je pľacatá, ale príjemná, "čistá" a prehľadná. Selaco vyzerá ako fiktívny predchodca System Shocku 2, ktorého si vzali do parády fiktívni level-dizajnéri Dark Forces. Je to predovšetkým "doom-killer", samozrejme, Selaco je o rýchlosti, o zbesilosti; furt v ňom treba poskakovať a uskakovať a strieľať presne ako ostrostrelec od pro-gamerov - čo už taký vyhoretý starý cap si pri ňom akurát z chuti zanadáva, kým to nakoniec vzdá a zníži obtiažnosť na najľahšiu :)
Ale čo na tom, kým sa človek ppči zabáva.
Level dizajn dema sa nedá nazvať inak ako "vynovený old-school". Je výdatne prešpikovaný skriptami, triggermi a inými "modernými" dobrotami, ale rozhodne to nie je žiadna "moderná" koridorovka. V jeho leveloch sa človek dokáže stratiť, a ten pocit - tá stará gamesnícka radosť - že konečne raz v hre použijem aj mapku, že kvalitná "in-doorová" FPSka nemusí byť len na kolajniciach - paráda.
Demo rozhodne stojí za ten čas.