Urtuk: The Desolation
2021-04-09 - orzo
Snáď sa na mňa nikto nevrhne, keď znova poviem (a nie poslednýkrát!) že naša generačná kultúra -- "husákova" a "mečiarova" -- sa v porovnaní s českými, poľskými alebo ukrajinskými susedmi len bezzubo batolí, cmúľa si palce a motá sa v kruhoch jak Kukučínov Neprebudený. Umením nie sme zrovna exportná veľmoc... No isté zázemie predsa máme, hlavne na úrovni jednotlivcov. Aj od nás raz za čas do sveta prerazí malý mini-hit, ktorým sa môžeme chvíľu hrdiť.
Urtuk: The Desolation
Mad Sheep Studios / David Kaleta
Urtukovi som chcel pôvodne venovať prémiové miesto v marcovom Trihlave. Na linuxe bol medzi februárovými novinkami suverénnou hrou mesiaca. Pokiaľ viem (mýliť sa môžem), Urtuk je na Steame po Soviet Republic: Workers & Resources druhým slovenským titulom, ktorý s hodnotením nad 90% (9/10) prekonal kritických 1000 recenzií. Laickým odhadom by sa jeho predaj mal/mohol pohybovať niekde medzi 40,000 - 70,000 kópiami - a úspech je to o to príjemnejší, že za hrou stojí diy mikro-team. Diy na tejto stránke máme radi, v diy sa veru rochníme jak prasce v bahne :)
Prvá (alfa) verzia Urtuka vyšla pred niekoľkými rokmi na itch.io. Netuším, ako/kde som sa o ňom dozvedel, ale okamžite mi padol do oka. Ťahovky sú holt môj žáner, hlavne tie jednoduchšie, minimalistické, ktoré človeka neutopia v numerológii, čudlíkoch a excelovských tabuľkách.
Alfu som hral non-stop dve noci za sebou a zakaždým som končil o druhej po polnoci. Do dokonalosti mala ešte ďaleko, ale už táto ranná verzia sa rysovala ako skvelá malá gameska. Do Steam Early Accessu prišla až o rok neskôr, a finálny build potreboval ďalší extra rok vývoja. Definitívna dokončená verzia nakoniec vyšla koncom februára 2021.
Urtuk si -- chavalabohu -- po celý čas zachoval svoju "prístupnosť". Nie je to nijak komplexná hra, jeho pravidlá sa naučíte behom minút.
Hráč v ňom ovláda starého zmrzačeného vojaka, churľavejúceho geroja Urtuka, ktorému sa na sklonku života podarí ujsť zo Sanatória - stredovekej temnice s Mengeleho osobitosťou. Sic konečne slobodný, Urtuk je po rokoch hororovej tortúry a lekárskych experimentov na pokraji smrti. Potrebuje v zdevastovanej krajine nájsť liek, lenže všetky cesty a všetky mestá sú obsadené degenerovanou háveďou a kadejakým ťažko identifikovateľným lovecraftovským zverincom. V tomto svete neubehne bez boja jediný deň.
Keď sa pošťastí, Urtuk v niektorých bitkách oslobodí vzbúrenú sedlač alebo zajatého obchodníka, a tí na oplátku rozšíria rady jeho nasledovníkov. Po dvoch týždňoch herného času sa bude za našim hrdinom teperiť snáď i desať nových dobrodruhov, a ďalší budú stále pribúdať. Nevadí, že Urtuk ich vedie hlbšie do podzemia. Medzi horšie, silnejšie a agresívnejšie zvery. Kto chce žiť a prežiť, bude sa držať za Urtukovými pätami.
Svojimi mechanikami a pravidlami je Urtuk hodne repetitívny, jeho nápaditosť sa veľmi rýchlo vyčerpá, ale -- teraz použijem trochu absurdné prirovnania :) -- podobne ako dobrá knižka, film alebo kartový solitair, Urtuk nemá po technickej stránke žiadne hluché miesta. Jeho loading-time je prakticky nulový. Nečakáte, kým sa spustí. Nečakáte, kým sa načíta sejv. Nezdržuje vás zle navrhnutým ovládaním, neprudí vás spomalená AI, neporazí vás z gýčových efektov a pol-minútových animačiek útoku / kúzlenia. Urtuk je síce repetitívny, o tom niet pochýb, ale na spôsob (povedzme) šachu. Vôbec to neprekáža. Keď sa potrebujem podvečer trochu uvoľniť (unavený, otupený, malátny), behom zlomku sekundy som loadnutý v hre a po pätnástich minútach môžem ísť s pocitom víťazstva spokojne spať.
Jedinou väčšou vadou je absencia slovenského prekladu. Urtuk je preložený do angličtiny, ruštiny, čínštiny a ďalších x jazykov, len slovenčina chýba. Je to škoda. Slovenská hra bez slovenského prekladu je pred kamarátmi neobhájiteľná, naozaj vôbec netuším akým spôsobom a akými argumentami ju "predať".