TRIHLAV

FIXLUJEME REALITU OD 1997

Linux Gaming Highlights 08.2017 Vol.#2

2017-09-15 - orzo

Slime Rancher (Monomi Park, 1.8.2017) a ARK: Survival Evolved (Studio Wildcard, 29.8.2017) sa do širšieho povedomia dostali už v rannej alfa verzii.
Slime Rancher je pestrofarebná, relaxačná podivnosť o farmárčení sliziakov kdesi na pokraji galaxie. Častokrát je prirovnávaný k prvým hrám od PopCapu - zábavka pre celú rodinu, ženu, dcéru aj obe mačky. Na Steame má úctihodné skóre 95% a vyše desať-tisíc hodnotení.
Linky: direct, gog.com, Steam
ARK čo do malebnosti nijako nezaostáva. Žánrovo je ďalším z rady survivalistických adventúr, tenrokrát pre zmenu z prostredia kadejakých vykapaných jašterov a dinosaurov. Napriek (skôr negatívnym) hodnoteniam patrí Ark medzi najpredávanejšie hry dostupné pre Linux. Do septembra si ho na PCčkách (bez ohľadu na OS) nainštalovalo vyše 5 miliónov ľúdí. Podľa reakcií, prinajmenšom tretina z nich zostala rozčarovaná a znechutená z extrémneho grindu a z prístupu developerov ku komunite.
Linky: Steam
Trilógia Realms of Arkania patrila v deväťdesiatych rokoch medzi to najlepšie z nemeckej produkcie. Kým prvá časť v sérii (Blade of Destiny) si v tuhej konkurencii 92-ho roku ešte len hľadala miesto medzi RPG-čkami, Star Trail sa stal okamžitou klasikou, a ani Shadows over Riva sa po kvalitatívnej stránke nestratil.
Attic, jeden z najperspektívnejších teamov v Nemecku, sa bohužiaľ položil pre príšernú logistiku a nízke predaje, na ktorých sa v nemalej miere podpísali aj existenčné problémi ich vydavateľa Sir-Tech. Atticu sa ešte chviľu darilo "spolupracovať" s (vtedy práve začínajúcimi) Larian Studios (Divine Divinity, Divinity: Original Sin), no chvíľu na to sa definitívne potopil.
Dvadsať rokov po vydaní Blade of Destiny sa série ujali rakúsky Crafty Studios. Demake prvej časti "dokončili" v polovičke roku 2013. Na Steame sa jeho skóre pohybuje okolo 50% a na Metacric okolo 18%.
Skóre "Crafty" Star Trailu (10.8.2017) je na Steame výrazne vyššie, ale hodnotilo ho o tretinu menej hráčov a na Metacritic zatiaľ neevidujú žiadne recenzie. Za iných okolností by som po novom Star Traile skončil jak pes po kosti, ale youtube vraví nie - nie od tohoto teamu, nie v takomto stave a rozhodne nie za 30eu.
Linky: Steam
RoA Classic Linky: Steam
Portlandský Fullbright -- štúdio zodpovedné za bestseller Gone Home a novinku Tacoma (2.8.2017) -- svojim logom, názvom a čiastočne aj správaním trochu evokujú legendárnu [demo]scenerskú grupu Fairlight. Fullbright je, samozrejme, v reálnom svete tak komerčný podnik, ako sa len v Amerike dá, kým Fairlight je švédskym národnym symbolom pre absolútnu a bezkompromisnú digitálnu slobodu.
Po vzore debutovej hry, aj Tacoma je opäť skôr umelecky poňatý projekt. Hráč sa ocitá v prostredí opustenej vesmírnej stanice, kde prostredníctvom augmented reality vyšetruje minulosť, konanie a rozhovory nezvestnej posádky.
Oproti svojmu predchodcovi sa Tacoma stretla s vlažnejším prijatím. Popísalo sa toho o nej dosť, ale medzi riadkami veľmi nezaujala, rýchlo sa stratila.
Je to škoda. Fullbright je jedna z mála firiem vydávajúca svoje hry na itch.io. Ak sa vám ich experimentálne artistické prkotinky páčia, určite ich podporte a podporte ich práve cez itch.io.
Linky: itch.io, gog.com, Steam
Ďalšou perličkou z itch.io je arkádová lietadielková strielačka Sky Rogue (Fractal Phase, 24.8.2017) - a opäť nám prípomína krásy a taje demoscenerského raja: Minimalistická grafika z čias Atari ST (vektorové hry bývali skôr doménou Ataristov), perfektné ozvučenie, hudba... Keď raz jedného dňa vyrastiem a postavím si arkádový kabinet, Sky Rogue na ňom určite nebude chýbať.
Team Fractal Phase je bohužiaľ jeden z rastúceho množstva firmičiek, o ktorých sa mi nepodarilo zistiť vôbec nič. Nemajú kontakt, impresum, press-kit - nájdete ich snáď len na Twitteri.
Podobných anonymných začínajúcich firmičiek je na Steame každý mesiac viac. Akoby sa báli popularity alebo kontaktu s médiami. Je to hlúpa škoda, pretože developerov bez adresy (aspoň krajiny pôvodu) do svojej databázy neuvádzam. Pokiaľ chcete robiť legitímny business, ak chcete zarábať na svojich hrách peniaze, musíte uvadzáť aj svoju obchodnú adresu. Tam jednoducho nie je priestor na debatu. Bez obchodnej adresy ste nikto.
Linky: itch.io, Steam