Dojmy: Demise of Nations
2017-08-24 - orzo
Švajčiarsko-japonské mikro-štúdio Noble Master sa v priebehu svojej existencie zameriavalo hlavne na klony risc-ových (dobyvateľských) ťahoviek, ktorých sériu minulý rok zavŕšili vlajkovým titulom Age of Conquest IV.
Demise of Nations je ich prvým pokusom o "grand-strategy" v štýle Civilizácie, či skôr militantnejších Empire alebo Warlords.
Obdobne ako Age of Conquest, aj Demise of Nations je v prvom rade vojnová hra zasadená do "skutočného" historického sveta. Hoci obsahuje určité prvky vynachádzania, obchodovania, diplomacie, prípadne menežovania dobytých miest - jej pokus o "simuláciu" civilizácie v tomto prípade vychádza skôr na škodu.
Najdôležitejšou "surovinou" tu nie je čas (nábor jednotiek vždy trvá práve jedno kolo), ale komodity -- drevo, železo, kameň -- a s tým súvisiaca tabuľková matematika. Demise of Nations nepozná "pomalý štart" (typický pre všetky 4X stratégie). Hneď v prvom ťahu si hráč musí za štartovacie zásoby nakúpiť toľko jednotiek, koľko je schopný zaplatiť, a okamžite -- bez váhania -- musí začať expandovať na úkor súperov.
Hra tak dostáva skôr nádych "progresívneho" Risku ako 4X ťahovky. Je akýmsi hybridom, ktorý na jednej strane upúšťa od priamočiarosti Age of Conquestu, na strane druhej ani zďaleka nenapĺňa očakávania fanúšikov 4X. Pre jedných je Demise of Nations zbytočne prešpekulovaný, pre druhých zasa absurdne jednoduchý, nedotiahnutý.
V každom prípade, základná verzia hry (s dvomi mapami) je dostupná zadarmo, stiahnete si ju na Itchi alebo na Steame.
Bez ohľadu na môj názor, každý fanda dobyvateľských ťahoviek by si ju mal aspoň vyskúšať.