TRIHLAV

FIXLUJEME REALITU OD 1997

Linux Gaming Highlights 07.2017 Vol.#3

2017-08-13 - orzo

Ostatný rok sa v inetových médiách stále častejšie rozpisujú sťažnosti na Valve: Nízka bariéra vstupu na Steam podľa všetkého ubližuje PC trhu; zabehnuté štúdiá sa na Steame ťažšie presadzujú; predajnosť pokračovaní nedosahuje úroveň originálov. "Je prvoradou povinnosťou Valve túto krízu čo najskôr zastaviť" - a jediným drastickým rozhodnutím tak priviesť stovky developerov o príjem, o prácu, alebo o možnosť zviditeľniť sa na pracovných pohovoroch.
Skôr alebo neskôr Valve tlaku podľahne, ale dovtedy -- kým sa tak nestane -- spravme si malú oslavu.
Na dôkaz žánrovej rôznorodosti som pripravil extra výber hier za júl 2017. Predstavíme si v ňom ďalších troch zástupcov z troch rôznych žánrov a troch rôznych štátov. Nie všetky stoja za stiahnutie (alebo aspoň za desať-minútový let's play), ale o to v tomto prípade nejde. Podstatné je, že [na Linuxe] existujú, a existujú len preto, že vo Valve na to vytvorili podmienky.

Sublevel Zero Redux

Sublevel Zero Redux je re-releasom descentoviny Sublevel Zero vydanej na Linuxe približne pred dvomi rokmi.
Descent bol v polovici 90tych rokov jedným z fenoménov sharewarovej scény: Doom zasadený do stiestených (až klaustrofobických) mesačných tunelov, kde pohyb nie je obmedzovaný gravitáciou a chaotické bludisko chodieb sa môže rozvetvovať do všetkých šiestich smerov.
Hráč v ňom ovláda prťavú vesmírnu lodičku, s ktorou má labyrint vyčistiť od hávede, vyhodiť do luftu reaktor a nakoniec Star Warsovským štýlom prchnúť ku exitu.
Od nástupu Windowsov boli descentoviny v hiatuse. Dnes máme vďaka Kickstarteru na PCčkách rovno dve nové "pokračovania" - okrem SZR je v alfa-verzii aj "oficiálny" Descent: Underground.
SZR je oproti svojmu priamemu konkurentovi o polovicu lacnejší, má skôr spartanskú grafiku, a čo do tempa hry je rozhodne pomalší.
Napriek tomu (alebo práve preto) má výrazne vyššie hodnotenia. SZR je ukážkou, ako v jednoduchej strieľačke dokážu zavážiť malé detaily: Vyobrazenie kokpitu, hudba, prehľadnosť (nasvetlenie) scény, alebo kontrastnosť nepriatelov voči okoliu.
Linky: Gog, Steam

Serial Cleaner

Serial Cleaner je z nekončiacej série "alternatívnych" "indie" hier, ktoré padli na riť pre chýbajúce demo.
Jeho nápad znie úžasne. Hráč hrá za čističa - zahľadzuje stopy po vraždách, odstraňuje rozflákané telá, stiera krv, zbavuje sa vražedných zbraní... Maže z existencie dôkazy.
Hotové Pulp Fiction...
Lenže bez ohľadu na nápad, kvalitu a desiatky videí na youtube, to nutkanie -- najprv si zahrať demo, vlastnoručne si vyskúšať ovládanie -- ten stále pretrváva a nikdy nepustí.
Linky: Gog, Steam

Pressure Overdrive

Po anglických Subzero Level a po poľskom Cleanerovi si predstavíme aj nemeckú arkádovku Pressure Overdrive.
Prečo práve... Toto? Prečo nie napríklad Wonderboy?
Lebo vždy, keď narazím na vzdialenú podobnosť s River Raidom, Spy Hunterom alebo s Commandom... Neni pomoci. To sú tie pravé rúbanice. Nie nejaká platformovka.
Pressure Overdrive vyzerá byť práve z Midway-ovskej školy. Jednoduchá Spy Hunterovská autíčkovina, v ktorej si to režeme zdola hore a mordujeme všetko v ceste. Sem tam príde boss alebo iný nezmysel, ale cez to sa nejako prenesieme.
Problém s touto hrou...
Hodí sa mi síce do článku o všehochuti noviniek na Steame, ale tažko ju odporučiť.
Po estetickej stránke je Pressure Overdrive tak generický, priemerný a zabudnuteľný, ako diktuje nemecký stereotip. "Nemecký humor má tradíciu, a tá tradícia končí u cirkusových klaunov". "Grafika musí byť vystrihnutá z knižiek pre štvor-ročné deti". "Aj ten najsuchší text zachráni francúzsky akcent". Všetko to v Pressure Overdrive nájdete, a možno ešte viac, podčiarknuté a zvýraznené pedantným nemeckým rukopisom.
Linky: Steam