Psychonauts 2: Zrejme posledná linuxovka od legendárneho Double Fine
2022-05-27 - orzo
Rok po vydaní windowsovej verzie vychádza dlho sľubovaná hopsačka Psychonauts 2 - ale - treba hneď dodať - zrejme ide o posledný linuxový port od Double Fine Productions.
Psychonauti 2 sú pre Linux veľkou udalosťou. Hra má skóre 97% pri 5500 recenziách, a ak ste si ju doteraz ešte nepichli do whishlistu, nemáte prečo váhať. Popozerajte si youtuby a choďte na vec.
Medzitým si pri tejto príležitosti spravíme menší linuxový nekrológ autorského tímu - takú malú rozlúčku, snáď i s poďakovaním na záver.
Double Fine patria medzi prvé a najsilnejšie štúdiá v "zlatej dekáde Linuxu". Jeho zakladatelia majú samozrejme výrazne staršie a bohatšie portfólio: Tim Schafer začínal v dobe, keď sme ešte so zatajeným dychom a veľkými detskými očami obdivovali božských Američanov ako bájny vysnívaný národ; keď grom našeho vzdelania nebol Victor Hugo alebo František Hečko, ale Metallica, Stephen King, Spielberg a Lucas Arts - a Atari! Commodor!
V ČSSR sa schylovalo ku prevratu (na školách sme stále prevolávali večný život mumifikovaným atrapám), Linux mal prísť až o tri roky neskôr, a on už tento Tim Schafer zarezával na Maniac Mansion, Indy Jonesovi, alebo (začiatkom 90tok) na Monkey Island a Full Throttli.
Odvtedy uplynuli dekády. Tim Schafer medzitým založil vlastný podnik a pod značkou Double Fine vydal niekoľko kultových-ale-nie-úplne-ziskových titulov (Psychonauts, Brütal Legend). Len tak-tak prežil éru X360/PS3, ktorá kosila nezávislé štúdiá vľavo-vpravo, ale prežil. Double Fine vydržal a dočkal sa na PC-čkách nového indie boomu. Prišiel rok 2012.
Po úspechu prvých Humble Indie Bundle (v roku 2010 ešte striktne Linuxových) vznikol okolo exotickej linuxovej scény menší indie ošiaľ, a Double Fine sa ku nemu pripojili hneď od prvých minút.
Keď Double Fine ako prvý veľký tím vyskúšali Kickstarter -- vo februáry 2012 -- s úplnou samozrejmosťou ohlásili aj port pre Linux. Linuxová scéna vtedy bola sama za seba, bez Valve a bez linuxového Steamu sa dali parby kúpiť len od Humble alebo na Desure. Double Fine do Linuxu ale aj tak zainvestovali - nie veľa - ale dosť aby sa cez noc stali miláčikmi scény. Pre bežných hráčov bol kickstartovaný Broken Age "len" experiment / sentimentálny fenomén, ale na Linuxoch spôsobil revolúciu. Double Fine a ich partneri (Unity3D, Humble, Kickstarter) spustili vlnu, ktorá sa hore-dole prevalovala / upadala / celú ďalšiu dekádu.
Valve na linuxovú scénu prišlo o rok neskôr, vo februáry 2013, a Double Fine bolo samozrejme zasa pri tom. Hneď v prvých mesiacoch vydávajú linuxové backporty pre Psychonauts, Brütal Legend, Costume Quest, alebo menej populárne The Cave.
Po ďalších štyroch rokoch, v lete 2017, Double Fine ako jedno z mála veľkých štúdií uploadujú svoje hry na itch.io.
Medzi "väčšími" linuxovými štúdiami snáď nebolo nikoho, čo by sa im vyrovnal prístupom ku hráčom a reputáciou.
Klei? Croteam? Obsidian? inXile?
Kdeže. Všetci sa snažili, ale cítili ste z nich únavu a marazmus herného priemyslu: Načo robiť ten ďalší krok, keď dnes a teraz zarobí len na kávu.
Lenže v lete 2017 už pohasínalo aj momentum Double Fine. A nie len ich. Unity3D, Humble, itch aj Kickstarter začali strácať dych a s nimi aj ich herní partneri. Ťahali sa dole navzájom. Popularita Double Fine bola postavená na charizme a na marketingu, nie na "produktoch". Broken Age nebol tou hrou -- LucasArts-ovkou -- ktorú starí amigisti očakávali. Presne naopak. Bola to parba vyrobená namieru pre novinárov, intelektuálov, "indie" podivínov a podobnú háveď. Pre nás ostatných... Pre ignorantských sedlákov... Pre starú 8/16-bitovú generáciu... T.j. poväčšinou pre 35-40 ročných alkoholikov... Čo si budeme nahovárať. Broken Age bola riadna kravina.
Tak sa stalo, že Double Fine síce patril medzi päť najproduktívnejších linuxových štúdií dekády, ale ich hry sme kupovali skôr - zo solidarity. Pretože boli od tých Double Fine, bývalých LucasArts. A tí Double Fine, bývalí LucasArts, boli super. Pretože tie hry bežali natívne na Linuxoch. A Linux je super. A všetko čo je super treba držať pri živote. Asi ako Nota Bene: Ľudia to kupujú, aby sa svojou denno-dennou bahnitou mizériou brodili aspoň so ždibcom pokryteckej ľudskosti, s ilúziou solidárnosti. Ale inak to pre nich reálnu hodnotu nemá.
V neposlednej rade, od roku 2015 Double Fine pracovali hlavne na remasteroch starých LucasArtsoviek: Grim Fandango, Day of the Tentacle, Full Throttle. Všetky som pochopiteľne kúpil, bez váhania a bez špekulácií, z princípu. Ale narozdiel od Windowsákov som žiadny z remasterov nehral, len origináli. Pamätám si ich presne také, ako boli v 90tych rokoch. Remasteri som len... zbieral. Že "keď raz budem na dôchodku", potom si ich pustím :) Psychológia diskriminovaného linuxáka je holt taká: Ak prestane kupovať zaradom všetko čo stojí za zmienku, vývojári naisto na Linux zanevrú. Alebo zbankrotujú. Alebo ich štúdio niekto kúpi...
...no a potom Double Fine niekto naozaj kúpil.
V rokoch 2018-2019 tandem Microsoft / Epic začal vo veľkom loviť najväčšie linuxové štúdiá v Spojených Štátoch. Čokolvek malo na Linuxoch hodnotu, behom dvoch rokov to kúpil buď Microsoft alebo Epic. Severnú Ameriku od Linuxov prakticky vyhladili. Okrem Valve tam zostali asi len kanadský Klei. Kto nebol hoden asimilácie, ten zobral od Epicu aspoň cash za windowsovú exkluzivitu.
Posledné velké teamy dnes ako-tak prežívajú už len v Európe / UK - a tým sa dostávame do prítomnosti, zasa do 2022. Z Linuxov je po besnom zúrení Microsoftu/Epicu vyprahnutá púšť. Jedinou schodnou cestou vpred je Proton. Žiadna otvorená platforma nedokáže konkurovať helikoptérovým miliardám. Double Fine je nezvratne súčasťou Microsoftu a ich PC monopolu - a tak čo pred desiatimi rokmi (vo februári 2012) odštartovali, teraz s velkou parádou uzatvárajú. Psychonauts 2 je ich najväčšou, najpopulárnejšou hrou. Triumfálny záver dekády na Linuxe. Ďakujeme za všetko, páni. Všetka česť. Užite si zaslúžený dôchodok v korporáte.