TRIHLAV

FIXLUJEME REALITU OD 1997

SPRÁVY

Rimworld: Anomaly (natívny Linux)

15.4.2024

Developer: Ludeon Studios (Kanada)
Vydanie: 11.4.2024
Linux: natívny
Skóre: 4/4
Linky: Steam, GOG

Rimworld je zloba, pri ktorej som spálil toľko času až je z toho jednému do plaču. Ako pri každej závisláčine (Civilizácii, HoMM...), každú dlhšiu 'kampaň' som končil krvavými očami, razantným odinštalovaním a slovami trpiaceho alkoholika: "prečo, prečo vlastne, prečo si to robím".

Na Trtihlave som ho už spomínal niekoľkokrát. Rimworld je "generátor príbehov", podobne ako Dwarf Fortress (a nespočet survivaloviek): Skupina planetárnych kolonistov stroskotá kdesi na ktorejsi planéte v hlbokom vesmíre a od toho momentu začína -- pod hráčovym mikromenežmentom -- ich tuhý kolonizačný boj o prežitie. Zakaždým iný, zakaždým s novým naratívom; každá postavička má vlastnú osobnosť, skilly, potreby, choroby a neurózy. Niektorí kolonisti prežijú dlhšie, niektorých hneď v úvode porazí infarkt, alebo ich hráč pošle do vyhnastva. Alebo ich predá do otroctva. Alebo ich dá ostatným zožrať...

Anomaly je ku Rimworldu v poradí štvrtý datadisk. Po dvoch "dystopických" (Royalty a Ideology) a jednom cyberpunkovom (Biotech) prichádza čas pre ad-on tuho hororový, inšpirovaný lovecraftovkami, hellraiserovkami, Vecami plížiacimi sa v tieňoch; Vecami našepkávajúcim kolonistom šťavnaté sľuby zvádzajúce ich nahlodané dušičky do náruče bezstarostného šialenstva.

Úprimne mám z Anomaly des, a nie ani tak pre "Zlo prichádzajúce spod zeme". Je to hra -- posilnená miliardou modov -- ktorá dokáže človeku zožrať život. Pokiaľ si ceníte zdravý 8-hodinový spánok, ruky preč. Inak o neho prídete.

pokračovať na článok



Novinka + demo: Pepper Grinder (natívny Linux)

1.4.2024

Developer: Ahr Ech (Oregon, USA)
Vydanie: 20.3.2024
Linux: natívny
Skóre: 3/3
Linky: GOG, Steam
Demo: Steam

Morská vlčica Pepper stroskotala, a kým ju v bezvedomí omývalo na pláži, kýsi zloduch jej ukradol truhlicu s pokladom. Pepper neostáva nič iné, len sa chopiť svojho drilu a vykopať si nové bohatstvo.

Po prvej minúte začnete ochkať a ichkať, že Pepper je konečne -- v nekonečnej záplave poskakovačiek a platformoviek -- tým pravým dôstojným nástupcom Giana Sisters. Roztomilý pixel-art, animácie, ovládanie; leveli plné diamantov / trblietavých kamienkov, za ktorými sa preskáče len tých pár naozaj najotrlejších [aziatov].

A potom, po prvej minúte, dievčina naštartuje svoj dril. Prichádza vytriezvenie. Klasické poskakovanie za diamantami sa zvrtne na úplne iný podžáner: Namiesto Giana Sisters odrazu hráte Giana Tunneler. O dve triedy ťažší, nemilosrdnejší, naozaj len pre tých skúsenejších poskakovačov, čo si pod telkou vždy strážia dva plne nabité gamepady do rezervy. Na mňa bolo demo už trochu moc.

pokračovať na článok

Demo: Preserve (natívny Linux)

27.3.2024

Bratislavskí kamaráti a priateľky z Bitmap Galaxy si už na Trtihlave stihli urobiť veľké meno s výbornou plošinovkou Yestermorrow - prinajmenšom mojej skromnosti sa ľúbila dosť na to, aby som ju doparil až do konca.

Možno -- snáď -- i s malým prispením môjho hukotu (tichého, samozejme, nevtieravého, zato podmanivého!) ich nasledujúci projekt Preserve prichádza aj na natívny Linux. Uvidíme - Linuxové demo zatiaľ nasvedčuje, že áno.

Preserve je z tých oddychoviek, ktoré je lepšie si raz zahrať, než desaťkrát okukovať na youtuboch. Nenáročná kartičková puzzle o budovaní vlastnej prírodnej rezervácie; o "maľovaní" ekosystému a o symbióze rastlín, lesov a zvery. Pokiaľ vám po večeroch chýba anti-stresový vyprošťovák, Preserve je presne to demo pre vás. Nemá žiadny god-mód, netrestáte tam poddaných ani nešmácate tornáda alebo vybuchujúce sopky; nehráte ani o čas. Preserve je len o budovaní a menežovaní kariet. Na pohľad má koncept hexovej stolnej hry, lenže stolovky inej a príliž komplexnej, aby sa zmestila do krabice.

pokračovať na článok

Novinka: Slice & Dice (natívny Linux)

21.3.2024

Developer: Tann (Anglicko, VB)
Vydanie: 20.3.2024
Linux: natívny
Skóre: 3/3
Linky: Steam
Demo: Steam (Proton)

Slice & Dice je hra/hračka cielená skôr pre Steam Deck (resp. tablety), než desktopy a notebooky. Malé, jednoduché, elegantné mikro-RPG-čko na krátke pobavenie.

Hráčovi sa na začiatku kampane vygeneruje partia piatich gerojov, s ktorými sa musí presekať dvadsiatimi súbojmi - len tento raz (pre zmenu) do toho ide "old-schoolovo", vrhaním šesť-stranných kociek, nie mastením kartičiek... A keďže sú kocky jakoš šesť-stranné, postavy si na každom ťahu hádžu vždy najviac zo šiestich predvolených akcií. Akých, to závisí od ich "levelu" a inventára.

Po pravde sa mi Slice & Dice (demo) ľúbi, a to dosť. Pravidlá sú jednoduché, ale prevedenie -- pokiaľ ide o game-dizajn -- výborné. Ešte aj level-upovanie (z ktorého som v RPG-čkach väčšinou akýsi rozmrzelý a nesvoj) je úplne ako z učebnice, zakaždým s veľkou parádou, novou grafikou, "povolaním" a s novými akciami.

Len si nie som istý, či hra naozaj stojí za osem euro. Demo pôsobilo skôr dojmom semestrálnej práce... Síce výbornej, ale stále len takej, hodnej jedného piva, ale pizze asi nie. Neviem, ťažko povedať. Slice & Dice má v tomto momentne na Steame 140 recenzií a 99% hodnotenie. Na Trihlave je to suverénnych 3/3.

pokračovať na článok

Novinka: Trappist (natívny Linux)

17.3.2024

Developer: Sirrah (Holandsko)
Vydanie: 1.3.2024
Linux: natívny
Skóre: 1/1
Linky: Steam, Itch

40,7 svetelných rokov od Zeme sa nachádza Trappist-1, slnečná sústava pripravená na kolonizáciu. Ľudstvo do systému prilieta na Arche, masívnom krížencovi medzihviezdnej lode s mobilným mestom. Hráčovou prvou úlohou bude preskúmať miestne planéty / mesiace a nájsť najlepšie miesto pre základňu - jednu z niekoľkých. Nepotrvá dlho a jeho malá expandujúca civilizácia naviaže kontakt s mimozemšťanmi.

pokračovať na článok

Novinka: Zoria - Age of Shattering (natívny Linux)

13.3.2024

Developer: Tiny Trinket (Rumunsko)
Vydanie: 7.3.2024
Linux: natívny
Skóre: 2/3
Demo: STEAM, GOG
Linky: Steam, GOG

Rumunsko síce nie je úplne z "nášho kúta Európy", ale ich hry si aj tak zvyknem držať v to-do liste na vyšších priečkach - predsa len s nimi máme toľko spoločnej histórie (pokiaľ viem, vždy kamarátskej), že človeku je až smutno ako sme sa s valachmi odcudzili.

Zoria: Age of Shattering je navyše príjemnou pripomienkou miestnej regionálnej (PC-čkovej) éry spred +/- 20 rokov. Už ten podnázov, sršiaci tak typickým optimizmom našich Rakúsko-Uhorských luhov: "Himel hergot z tohoto bude frenčajza ako LotR; aj keby sme predali len dvadsať kusov, veď vy hovadá ešte uvidíte!" :)

Myslené v dobrom, samozrejme! Taká je aj naša domáca kultúra, úžasná mentalita: Team má dokopy 5 euro šesťdesiat, ale koho to trápi, do svojho RPG-čka sa rozhodne narvať úplne všetko (od craftovania po base-building), a je jedno že programátori budú žiť na ponožkovom vývare; že transilvánski grafici s tristo-ročnými skúsenosťami musia namiesto čerstvej krvi sosať víno riedené kolou. Oni to nakoniec dajú - a oni to nakoniec fakt dali. Po piatich rokoch.

Zoria vyzerá úžasne. Ťahové "PC-čkové" RPG-čko (bez konzolových kompromisov), top-down perspektíva ako z prvého Zaklínača, ťažké fantasy prostredie... A s natívnym Linuxovým buildom, samozrejme.

Podľa niektorých reakcií je síce gameplay (z úvodu) trochu ťažkopádny, ale presne to nakoniec patrí k old-schoolovým PC-čkovým tradíciám.

Kto chce, na Steame je stále dostupný na stiahnutie štyri roky starý prológ (demo).

pokračovať na článok